Anders Lindqvist

Alla inlägg under september 2018

Av Anders Lindqvist - 15 september 2018 16:19

 

 

Jag vill sluta drömma men jag kan inte låta bli

Utanför mitt fönster rusar världen förbi

I mina drömmar kan jag göra som jag vill

Mina tankar flyter bort medan jag själv står still

 

Där finns Du, så ren, så klar

men det är bara i drömmen jag kan hålla Dig kvar

Jag vill våga vakna och ändå ha Dig här,

veta att Du är min vän som jag håller kär

 

Jag vill känna den värme jag alltid drömt att få

Den värme solens strålar aldrig kan nå

Värmen från min älskade, min enda vän

När hösten kryper allt närmre och sommaren aldrig tycks komma igen

 

Du fick mig att tro, Du fick mig att våga

Du gav mig svar på min eviga fråga

om det fanns någon äkta vänskap kvar just nu

Om det är någon som har bevisat det, är det Du

 

Ge och ta är svåra ord att förstå

Ge och få låter väl bättre ändå?

Jag vill ge Dig kärlek, jag vill ge Dig stöd

Jag har sparat de båda, till Dig i överflöd

 

Vad jag fått av Dig är mer än någon annan kan få

Allt jag har och mer ändå

Vad som än händer och vad som än sker

kommer jag alltid att vara Din vän. Var min, snälla, jag ber

 

##############################################

 

Tro, hopp och kärlek i all ära

men av detta har jag fått lära

att tro och hopp går hand i hand

tillsammans bort till kärlekens land

 

men från ett vilset hjärta i en vilsen kropp

bleknar sakta såväl tro som hopp

men min kärlek till Dig kommer alltid att glöda

så ren och stark som tre rosor röda

 

##############################################

 

Jag är förälskad i Din utstrålning

Jag är kär i Ditt sätt

Jag tycker om Dig som Du är

och älskar Dig som min vän

 

##############################################

 

Man föds och man dör

Det rår man inte för

Livet är vad man gör det till

men tiden står aldrig still

så njut för helvete min vän

för livet kommer aldrig igen

 

##############################################

 

Jag trodde livet hade lärt

vad som var nära och kärt

Jag trodde jag skulle förstå

vad som var kärlek mellan två

 

Men efter alla år som gått

har jag aldrig riktigt förstått

att drömmar och fantasi

har gått mig spårlöst förbi

 

Det var inte kärlek förut

Det var drömmar utan slut

Bilder som inte fanns

om ett liv någon annanstans

 

Ett liv av evigt letande

och hopp om ett bättre vetande

Orden räcker inte till

för att förklara det jag vill

 

Om Du bara visste vad Du betyder för mig

Om Du bara förstod vad jag älskar Dig

Tänk om jag bara fick krama Dig hårt

Då skulle det inte kännas så svårt

 

##############################################

 

Jag tycker mer om en person som

ber mig dra åt helvete och menar det

än en person som inte gör det men menar det

 

##############################################

 

Mitt i natten när solen sover och stjärnorna

följer mig som en trogen hund vid min sida,

håller jag andan, smyger, stannar till

och minns, lyssnar och lyssnar igen…

 

Månen ler åt mig och tiden som stått stilla

springer iväg och lämnar mig kvar med tystnaden,

minnena och det tomma ekot i natten.

Jag vänder mig om, lyssnar och undrar.

Det är en fin kväll ikväll.

 

Gå och vänd dig inte om.

 

##############################################

 

Livet ska levas men ingen vet hur

Ska man ta en dag i taget

eller beror allt på tur

att man ännu inte tappat taget?

 

Följ dina impulser, var det en som sa

Lev som du lärt, sa en annan

Herre Gud, sa jag

och tog mig för pannan

 

Tänk om allt jag lärt mig är fel

Jag kanske bara tror att jag vet

Jag som kanske inte varit med om en del

kan väl knappast ha någon erfarenhet

 

Vilken väg ska man välja här i livet?

Vilken av dom är bäst?

Ska mitt hjärta åter bli rivet?

Säg vad kommer härnäst?

 

När jag står där i livets korsning och tänker

Undrar vilken väg jag ska gå,

är det nå't i mina ögon som blänker

Det finns bara en sak att välja på

 

Vägen stod öppen och allting var klart

Så här har jag aldrig känt förut

Livet är minst sagt underbart

Må det aldrig nå'nsin ta slut

 

Att livet kunde svänga så fort

Det hände inte ens ibland

Nu kan jag satsa allt på ett kort

Jag vet, för jag har trumfen på hand

 

Det är inte längre som förr

Den tiden är borta och förbi

Vem som står bakom nästa dörr,

det skiter jag fullständigt i

 

Gud vet hur jag hamnat här,

ty ingen kan förutse öden

Nu vet jag äntligen vem jag är

Det tar jag med mig in i döden

 

Halva mitt hjärta är stulet, resten är skänkt

till den kvinna som jag älskar så ömt

Så här vill jag leva har jag tänkt

Om en framtid med dig har jag drömt

 

Ingen kan se sin framtid an

men jag vet hur jag vill att den ska de ut

Om den här drömmen nu är sann

vill jag leva med Dig till livet tar slut

 

##############################################

 

Allt känns så fel

Jag är allt utom hel

Jag blundar och känner

mig tom utan vänner

Vad är det som är slut

som jag haft förut?

Har styrkan försvunnit?

Hur långt har den hunnit?

Hinner jag ikapp?

Är tiden för knapp?

Om jag hittar den i Dig,

vill Du dela den med mig?

Jag lämnar ingenting åter,

bara ligger där och gråter

Alldeles stilla, inte ett ljud,

bara värmen från Din hud

En minut är allt jag behöver

Sedan är helvetet över

Sen står jag på egna ben

men timmen är redan sen

Än har jag inte glömt

Kanske har jag drömt

Lägg Dig en stund här bredvid

Jag vet att Du inte har tid

Inga ord, inga krav

Varför måste Du ge Dig av?

 

##############################################

 

Kasta Du Amors pilar men inte på mig

Jag har precis fått nog av Dig

Och var ska Du få pilarna ifrån?

Beställa dom på telefon?

Sedan är jag fast i kärlekens klor

Kärlek, det är bara vad Du tror

Du vill ha men vad har Du att ge?

Inget annat än det ögat kan se

Du älskar Dig själv men inget annat

så stå inte där och ljug så förbannat

Ta med Dig den blicken och det svallande håret

och sluta strö salt i det öppna såret

Lämna mig ifred, jag har egna ben

Ta Din falskhet och hjärta av sten

 

##############################################

 

Jag hoppas att jag aldrig hamnar i den situationen att

jag blir kär, iallafall inte i Dig. Jag kommer att få jobba

hårt men det kommer att vara värt besväret. Jag ska

försöka låta bli att bli kär i en alldeles underbar liten

varelse, vars ögon är som oceanen med en utstrålning

och charm likt en vårvind mitt i smällkalla vintern.

När den dagen kommer och jag inte orkar hålla tillbaka

mina känslor, ska jag springa långt in i den mörkaste

skogen. Blir jag kär i Dig, kan jag aldrig visa det och blir Du

kär i mig, kommer jag aldrig att märka det. Halleluja!

 

##############################################

 

På min vandring hem, jag går där och funderar

på hur underligt man ibland fungerar

Från glädje till sorg på en tiondels sekund

Jag stannar upp och tänker efter en stund

 

I samma stund som en tanke väcks

blir allting kallt och alla lampor släcks

Den fina bild som alldeles nyss värmt mitt sinne,

finns nu bara kvar som en isbit i mitt minne

 

Jag kanske inte alltid vågar tro på livet

än mindre var gång mitt hjärta blivit rivet

men tiden har läkt de flesta sår

Det är egentligen otroligt hur bra jag mår

 

Men minnena kommer tillbaka ibland

Då vill jag bara hålla någon hårt i hand

Känna mig älskad och ha någon att bry mig om

Minnen försvinner lika fort som dom kom

 

Jag lever i en värld långt från ondska och smärta

Jag har en vän som jag älskar av hela mitt hjärta

Jag har egentligen allt jag behöver

Ändå bygger jag en mur som jag ej tar mig över

 

En mur av minnen som en gång var

Jag undrar ofta varför men får aldrig något svar

Det är mycket jag inte riktigt förstår

och jag har undrat i dagar, månader och år

 

Kanske borde jag sluta bry mig om livet runt omkring

En massa tomma ord som betyder just ingenting

Njuta av livets goda stunder

och inte bry mig om en och annan blunder

 

Inte vänta till en annan dag,

utan våga visa mitt rätta jag

Strunta i alla människor, så oförstående

Tänka att nuet är trots allt inte bestående

 

Det sägs att livet ska levas men ingen vet hur

Låt mig bara fly ur min gyllene bur

Släppa loss all djävlar anamma inom mig

men mitt hjärta viskar ja och min kropp skriker nej

 

Glad är jag iallafall över den vän jag har

Det är hon som sätter färg på mina da‘r

Utan henne blev min röst aldrig hörd

Nu verkar livet fått en ny innebörd

 

Men det finns ord som hon aldrig fått höra

Känslor som ingen ännu fått röra

Varför är hela mitt hjärta fyllt av vackra ord som aldrig hörs?

Hela jag är full av känslor som aldrig berörs

 

Hur kan hon veta att hon är det bästa jag har?

Det är många frågor men få svar

Livet går vidare men till vilket pris?

På min vandring hem när tårarna frös till is

 

##############################################

 

När de sköraste ord av kärlek sakta trillar över mina

läppar är det som om jag vill följa dem en bit på vägen

för att överlämna dem personligen till Dig. Se till att de

är lika hela och välmenande som när de lämnade djupet

av mitt hjärta. Jag vill ge Dig de vackraste ord av alla

vackra, precis som Du gav dem till mig, med samma

ömhet och värme. Dina ord skrivna med Din kärlek.

Jag älskar Dig! Det är inte svårt att älska Dig. Det svåra

är att få Dig att förstå att jag verkligen gör det.

 

##############################################

 

Att jämföra Dig med en blomsterbukett

går att göra på många olika sätt

Vacker att se på, sprider lycka och ljus

och doften som fyller mina lungor, ger ett lyckorus

Men blommor vissnar och dör ut

Min kärlek till Dig tar aldrig slut

Den vackraste blomman på vår jord

går dock ändå att beskriva med ord

Inga ord i världen räcker åt mig

för att säga hur mycket jag älskar Dig

 

##############################################

 

En gång var mitt liv som ett oskrivet papper.

Nu är papperet fullt. Varenda djävel har skrivit dit

sina åsikter om hur mitt liv ska levas. Skit i vad jag

tycker och tänker. Det finns ingen plats för det i alla fall.

 

##############################################

 

In my heart there's a door

that no one has opened before

I haven't even told

what's behind this door of gold

 

I don't believe in things above

I do believe that this is love

I wouldn't let anyone through

but now I'm giving it all to you

 

I'm filled with love and laughter

Keep this now and ever after

You've already got the key

Use it if you're in love with me

 

##############################################

 

Tårarna är min bästa vän

Dom kommer alltid igen

vare sig man ber dom eller ej

När Du går finns dom kvar hos mig

 

##############################################

 

Kramsjuk eller sjuk?

 

Ibland längtar jag efter en kram så jag tror att världen rasar

samman under mig om jag inte får någon. Ofta är ibland ofta,

mest hela tiden. Och får man ingen så längtar man om möjligt

ännu mer. Det är som om man är lite röksugen och inte hittar

en enda liten tändsticka i hela lägenheten och djävlar vad

röksugen man blir då helt plötsligt. Har man vin hemma skulle

det allt vara gott med öl och har man öl hemma så sitter inte en

grogg helt fel. Nu kanske jag pratar mest av egen erfarenhet

men det är ju sant att det man har, saknar man inte. Hur som

helst är det jobbigt att längta. Det suger i kroppen men det

påminner inte alls om känslor som hunger eller törst men jag

skulle gärna byta den här mot dom. Jag skulle vilja vara ett

U-landsbarn och leva på ett djävla risgryn om da'n tills jag

glömt bort vad känslor är och det enda som rör sig i huvudet är

tanken på en sketet risgryn. Då helt plötsligt börjar folk bry sig,

för då handlar det inte om känslor längre. Det går larm runt hela

jordklotet och folk vänder ut och in på sina plånböcker för att göra

en desperat insats i kampen för att hjälpa oss. Jag hamnar på

topplistan för människor som hela världen vill hjälpa. Jag får ännu

fler risgryn, en neonfärgad T-shirt, en filt och kanske en trasig skolbok.

Jag är nöjd med min tillvaro för vem vill ha en kram när det finns ris?

Nu är jag inget U-landsbarn. Jag vill varken ha mat, kläder eller cigaretter.

JAG VILL HA EN KRAM! En alldeles gratis kram. Det är helt otroligt.

Du kan säkert låna mig både en hundring och en tusenlapp så jag har

till mat men en kram som inte tar mer än knappt fem sekunder och

inte kostar en krona, nej se det går inte. Fy dig. Jag vet nog vad du

vill och 100 andra bortförklaringar för att slippa konfronteras med

detta spetälskliknande ämne; känslor. För vem i hela världen pratar

högt om känslor? Det pratas vitt och brett om sex och det knullas

runt med allt och alla i världens alla hörn. Och? Det pratar folk gärna

om, likaväl som kärringarna pratar sjukdomar, politikerna snackar

skit och resten av världen pratar om vädret. Alla har känslor men

ingen pratar om dom. Jag fattar ingenting. Absolut nada. Ett U-landsbarn

kan nog leva i 14 dagar på ett kilo ris. Jag kan nog leva i en månad

på en kram. Och härmed är jag återigen klassad som ett psykfall.

Vad fan snackar han om? Ja, den som ändå visste det.

 

##############################################

 

Ibland undrar jag varför jag fortfarande bryr mig. Antagligen

för att jag var dum nog att tro att vänskap var något bestående,

något man inte kastade bort bara för att den blivit gammal. Det

är väl först när vänskapen blivit gammal som den är värdefull,

trodde jag. Nu så här efteråt förstår jag att jag har haft fel hela

tiden. Vänskap är inte alls bestående. Den kan ta slut precis när

som helst, helt utan förvarning. Man behöver inte ens tala om varför

man bestämt sig för att säga upp bekantskapen. Det är nog bra, för

då behöver man inte blanda sig med några som helst känslor. Känslor

anses ju av de flesta som något feminint, något som bara förekommer

inom poesin och filmens värld. Nej, orsaken till varför allting helt plötsligt

tagit slut, behåller man för sig själv eller talar om det för någon annan.

Vad praktiskt! Inget känslodravel inblandat och ingen behöver bli sårad

över att höra sanningen, eftersom man aldrig får höra den. Tänk att jag

har haft så fel hela tiden. Frågan är vilket som är värst, att få veta

sanningen eller att aldrig få göra det. Det underligaste är det inte verkar

finnas någon sanning. Skulle man ställa frågan varför allting blev så här,

skulle man få till svar att det inte alls var något fel. Allt är som vanligt,

precis som det alltid har varit, så det finns ingen som helst anledning

att oroa sig. Det är just därför som jag oroar mig, för att allting är som

vanligt och blotta tanken på att det kommer att förbli så, gör att man

ställer sig själv nästa fråga. Har vi aldrig varit vänner eller har jag haft

lika fel om det också? Har jag då förlorat något jag aldrig haft eller…?

Nåja, jag skaffar mig bara huvudvärk genom att sitta och fundera på

saker jag inte begriper, vänskap t.ex Är det också något som bara

förekommer inom poesin och filmens värld? Så här skulle jag kunna sitta

och skriva hur länge som helst utan att komma någonstans. Jag skulle

kunna kopiera upp det här i oändligt många exemplar och skicka det till

i stort sett vem som helst. Anledningen till att jag skickar det till Dig, är

att Du inte är vem som helst. Hade jag tyckt det, hade jag slutat att bry

mig för länge sen men även om det ser rätt mörkt ut just nu, har jag

inte slutat hoppas, för även om vänskapen inte är bestående, så lever

minnena kvar och det är dom som håller hoppet vid liv. Sammanfattningsvis

tycker jag att vi borde ta och träffas och slå varandra hårt på käften.

Det är om inte annat betydligt trevligare än det här.

 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards